Fiule, când vrei să te apropii, să
slujeşti Domnului, găteşte sufletul tău spre ispite. Sfinţii Apostoli,
cei strămutaţi din lumea aceasta de dragostea Mântuitorului şi care,
deşi se vedeau în lume, nu erau din lume, totuşi au fost prevestiţi de
Mântuitorul prin cuvântul către Petru:
“Simone, Simone, iată Satana v-a
cerut pe voi ca să vă cearnă ca pe grâu. Iar eu M-am rugat pentru tine
ca să nu scadă credinţa ta.”
Pricepem din aceasta cum că
războiul nevăzut, care se încinge între suflet şi diavol, e îngăduit de Dumnezeu să dea în stadia vieţii acesteia. El are legi după care trebuie
să urmăm întocmai, ca să nu pierdem vremea, mântuirea şi smerenia. Căci
zice credinţa dintre Sfinţi: “Ia ispitele şi îndată nu mai e nimeni,
care să se mântuiască”.
Războiul ispitelor e focul care lămureşte ce suntem fiecare: lemne, pietre, aramă, paie, câlţi, pământ sau cenuşă.
Războiul duhovnicesc seamănă
întru câtva cu războiul lumii. Şi unul şi altul te desface de viaţa
aceasta. Numai ispitele, necazurile şi tot felul de încercări ale
războiului nevăzut izbutesc să ne tocească pe deplin gustul de lumea
aceasta şi să ne aducă la un fel de moarte faţă de lume, care-i smerenia
deplină şi condiţia de căpetenie a rugăciunii neîncetate.
Cei ce nu urmăresc în viaţa aceasta nimic
mai mult decât să fie fericiţi în lume şi tihniţi în trup, aceştia n-au
război cu diavolul: pe aceştia îi are fără război. Căci câtă vreme
umblă după tihneală şi fericire deşartă n-au să se trezească din vraja
vrăjmaşă, care-i ţine bine încleştaţi în lumea aceasta sensibilă care-i
duce prin nebăgare de seamă la pierzare sigură. De aceea a zis oarecine
că cea mai primejdioasă temniţă e aceea în care te simţi bine: nu vei
ieşi din ea niciodată.
Războiul începe abia cu cei ce
vor să-şi refacă fericirea raiului pierdut, strădanie pentru care învaţă
să se desprindă pe rând din toată tihneala şi slava deşartă a vieţii
acesteia. Şi începe aşa:
Toate patimile sau lucrările
împotriva firii se ivesc mai întâi în minte, în partea cea mai subţire a
făpturii noastre nevăzute. Aci vine un chip sau un gând al lumii
acesteia şi stă ca o momeală. Iar mintea, dacă e neînvăţată sau
neprevăzută despre lucrarea străină, ca un miel neştiutor, vede lupul şi
se duce la el, crezând că e oaie. Iar dacă lupul mai e şi viclean se
îmbracă în piele de oaie şi bietul miel, neavând mirosul oii cercat, tot
de-a zburda se duce în colţii lupului flămând.
Prima întâlnire între minte şi
diavol e la linia momelii, pe care o flutură el în văzul minţii. Dacă
mintea nu bagă momeala în seamă, vrăjmaşul stăruie cu ea, o arată mai
sclipitoare, ca s-o arate iubită minţii. Aceasta e a doua înaintare a
războiului sau asupreala. Dacă la asupreală a reuşit să fure minte cu
momeala şi să o facă să vorbească împreună, avem înaintarea la unire.
Mintea însă se trezeşte, că a
fost furată de gând străin şi că se află în altceva decât în ceea ce-i
era dat după fire; iar când îşi dă seama de ea însăşi şi de cele în care
se află, avem lupta cea de gând la o clipă hotărâtoare. Se va învoi
mintea ca să meargă după momeală mai departe sau se va întoarce de la
dânsa? Aici e lupta, şi clipele sunt scumpe şi de cele mai multe ori,
viaţa întreagă a unuia sau o mulţime de înşi, atârnă de lupta nevăzută a
câtorva clipe.
Dacă întârziem să ne luptăm, se
poate întâmpla ca fără de veste să fim învăluiţi la minte de partea
poftei sau a iuţimii, asupra cărora încă aruncă vrăjmaşul aprinderea sa.
Prin urmare, ostaş al lui Hristos, lupta trebuie dată grabnic şi după
lege.
Iată cum descrie Sfântul Marcu Ascetul, iscarea războiului nevăzut: “momeala aruncată de Satana”.
Încă din Vechiul Testament se
cunoaşte războiul cel de gând, despre care David scrie aceasta: “Fiica
Babilonului (înţelegeţi: Satană, Satană) dornică de pustiire, ferice de
cel ce-ţi va plăti după fapta ce ne-ai făcut nouă; ferice de cel ce va
lua şi va lovi de piatră pruncii tăi”.
Gândurile celui rău, nălucirile
lui, idolii (ideile fixe ale lui), momelile sale, aceştia sunt pruncii
vaviloneşti sau “puii de drac”, după cum îi numeşte Sfântul Maxim. Iar
piatra este Hristos sau credinţa în El, temelia cetăţii sufletului,
piatra cea din capul unghiului, pe care zidarii vremii de atunci nu au
băgat-o în seamă. Ori, întru nimeni altul nu este mântuire, căci nu este
sub cer nici un alt nume dat nouă oamenilor, întru care să ne mântuim.
De piatra aceasta trebuie să lovim pruncii vaviloneşti. Căci cine va
cădea pe piatra aceasta se va sfărâma, iar pe cine va cădea ea, îl va
spulbera. De aceea Sfântul Ioan Scărarul zice: “Ca numele lui Iisus
Hristos, armă mai tare, în cer şi pe pământ nu este”. Cerul este mintea
şi pământul este inima în care trebuie să se depene rugăciunea
neîncetată a preasfântului nume: “Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui
Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul”, întorcându-se ca o armă mereu
întinsă asupra vrăjmaşului.
Deci vremea de luptă are o clipă de mare
cumpănă, şi anume: dacă mintea nu-şi aduce aminte cu credinţă de “Doamne
Iisuse…”, i se întâmplă că încuviinţează momeala vrăjmaşului. Aici e
graniţa între lupta după lege şi căderea în fărădelege. Deci, mintea
căzută în hotarul fărădelegii, dă încuviinţarea ei voinţei, căreia
încă-i suflă vicleanul boarea ameţirii. Voinţa ia hotărârea întotdeauna
după sfatul minţii şi niciodată înainte.
Darul libertăţii voinţei ni l-a
dat Dumnezeu ca pe o mare cinste, şi prin el avem a spori până la măsuri
dumnezeieşti. Iată de ce toată strădania dezrobirii puterilor
sufleteşti, din patimile contra firii, duce de fapt la redobândirea
libertăţii de fii ai lui Dumnezeu, de fii ai adevărului, care face
liberi pe cei ce stau în adevăr şi nu stau în minciună şi-n tatăl
minciunii. Prin darul libertăţii voiţei, avem de suit de la chip la
asemănare. Pentru refacerea sau crearea din nou a omului a venit
Dumnezeu între oameni şi tot de aceea petrece cu noi, cu fiecare rând de
oameni, în tot chipul silindu-se să ne dezlege libertatea voinţei din
lanţuri străine, iar noi nepricepuţii, după puţin, iarăşi ne predăm spre
şi mai grele lanţuri. Iubirea înclină libertatea ca pe o cumpănă.
Deci, dacă mintea va iubi
momeala străină şi sfatul viclean, va înclina cumpăna liberei alegeri
spre momeala şi sfatul străin. Aşa se deschide spărtura în cetate şi se
năpustesc puhoaiele de vrăjmaşi, care aşteptau ascunşi afară. Şi repede
urmează jalnică pustiire în cetatea sufletului: împlinirea cu lucrul şi
repetarea faptei aceleia până ajunge deprindere sau obicei.
Înrădăcinarea sufletească şi trupească a omului, până la neputinţa de a
se mai împotrivi, sau până a nu vrea să se mai împotrivească. Aşa se
întâmplă că lucrarea (firii) împotriva firii i se face omului a doua
fire – firea fărădelegii sau legea păcatului.
Totuşi omul, slăbindu-i
puterile, îşi dă seama că robeşte vrăjmaşului, căci de unde odată
pruncii vaviloneşti erau micuţi şi-i lua în glumă, acum s-au făcut
bărbaţi şi-i simte cum îi fură puterile, iar lui, din multa păcătuire, i
s-a stins puterea voinţei de a se împotrivi. Când avea puterile
întregi, n-asculta de povaţă, iar acum când nu le mai are, le-ar
întoarce lui Dumnezeu, dar nu le mai are de unde. Toată vigoarea
tinereţii o dă cui nu trebuie, iar bătrâneţea hârbuită umblă s-o dea lui
Dumnezeu. Ce socoteală?
Câteodată primeşte Dumnezeu şi
cioburile, însă numai dacă au mai rămas puteri şi pentru cea mai de pe
urmă luptă, mai grea ca cea dintâi, care e pe viaţă şi pe moarte. Căci
vrăjmaşul, care pustieşte prin patimi, când află că mintea, împinsă de
strigarea conştiinţei, vrea să facă răscoală împotriva robiei sale, vine
cu asprime mare, dovedind sufletului că n-are chip de scăpare. Iar ca
pedeapsă, precum că sufletul a îndrăznit una ca ceasta, diavolul umblă
să-l dea legat la un chinuitor mai greu: duhul deznădejdii.
Trebuie să spunem că fiecare din
patimile de căpetenie pot duce zidirea lui Dumnezeu, până la căderea
cea mai de pe urmă, fie ea omorârea de sine, fie nebunia, fie chiar
îndrăcirea. De pildă: lăcomia de avere, lăcomia de putere şi fumul
mândriei pe câţi nu i-a luat de minte şi s-au omorât! Boalele de pe urma
curviei, pe câţi nu i-a adus ca să-şi pună capăt zilelor? Care a
sfârşit bine dintre beţivi, care n-au vrut nicidecum să se lase de
patima lor? Dar şi lenea poate face nebuni, când se vede în primejdii.
De unde atâta pustiire? De la o
clipă fără de Dumnezeu a minţii, clipă în care vrăjmaşul ia furişat
undiţa iadului pe gât învăluită meşteşugit într-o momeală a unui lucru
sensibil al lumii de aici.
Protrivnicul ispiteşte cu
momeala plăcerii pe tot omul spre patima spre care-l prinde că are
pornirea mai mare: pe cel aplecat spre trup cu desfrânarea, pe cel
înclinat spre gânduri, cu înţelepciunea veacului acestuia, care pe mulţi
i-a rătăcit de Dumnezeu şi pe puţini i-a întors, pe cei dornici de
Cuvântul lui Dumnezeu îi ispiteşte cu Biblia, încât în zilele noastre se
văd mulţi călători la iad cu Scriptura în mână. Toţi cei ce umblă după
plăceri, de orice fel, nu vor scăpa de primejdii căci sub orice plăcere e
încolăcit un şarpe.
Arsenie Boca - Cărarea Împărătiei – Cap. II – Războiul nevăzut
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu